home
Canyoneer Canyoning slide Rappel techniek dag academy

CANYONING OPLEIDINGEN VAN BEGINNEND CANYONEER TOT PROFESSIONELE GIDS

OPLEIDINGSOVERZICHT

canyoning opleidingen

CANYONEER OPLEIDINGEN

Bij de Canyoneer-opleidingen leren de deelnemers alle technieken die nodig zijn om zelfstandig canyons te kunnen afdalen. Dit opleidingstraject is opgedeeld in vier niveaus:  “Canyoneer Rope 1 - 2 - 3 en 4”. In het eerste niveau leer je de basistechnieken van de sport. Dit zal je toelaten om binnen een team canyoneers te functioneren en eenvoudige tot licht gevorderde canyons te verkennen. In de volgende drie niveaus krijg je steeds meer en moeilijkere technieken aangeleerd zodat je steeds moeilijkere canyons zelfstandig kan afdalen. Zelfstandig afdalen betekent dat je overal ter wereld zonder gids, met mede-canyoneers, canyons van jouw niveau kan afdalen. Het niveau wordt bepaald door het Rope-niveau dat je bezit. Canyoneer Rope opleidingen: niveaus en bevoegdheden.

CANYONING GIDS OPLEIDINGEN

In de Canyoning Gids-opleidingen wordt vooral gewerkt rond de begeleidingsvaardigheden van gidsen. Veiligheid en veiligheidsprocedures tijdens het begeleiden staan hier centraal. Het persoonlijke canyoning-technisch niveau om te kunnen starten aan een gidsenopleiding dien je te behalen via de X-Academy Canyoneer-zuil of via gelijkgestelde canyoning-opleidingen.

Ook dit traject is opgedeeld in vier niveaus. Je start als “Assistent Guide”, waarbij je de Canyoning Guide helpt groepen onervaren deelnemers op een veilige en aangename manier door een canyon te leiden. Vervolgens kom je op het niveau van “Canyoning Guide”, waarbij je tijdens de begeleiding van groepen de eindverantwoordelijkheid draagt in de canyon. De Canyoning Guide is een internationaal erkende opleiding. De volgende stap is “Canyoning Instructor”, die Canyoning Gidsen opleidt. Uiteindelijk kan je doorgroeien tot het niveau “Canyoning Instructor Trainer” en kan je zelf een canyoning-school opstarten. Verder zal de trainer zich vooral buigen over de technische en didactische aspecten van de opleidingen.